سياه‌دانه
کشکول ماه نشان
دو شنبه 23 دی 1392برچسب:, :: 6:56 ::  نويسنده : عبدالله

گلهاى آن منفرد، برگچه‌هاى زير گل درشت به رنگ آبى يا سفيد و گلبرگ‌ها خيلى كوچك و به شكل سرچپق است. دانه‌هاى آن كوچك و سياهند و با فشار اندك بوى مطبوعى از آن استشمام مى‌شود. اين گياه در اغلب مناطق ايران از جمله اراك مى‌رويد و در اصفهان و ساير مناطق كاشته مى‌شود و آن را روى نان مى‌ريزند و در بعضى مناطق به‌عنوان ادويه از آن استفاده مى‌شود. ٢ - سياه‌دانۀ وحشى يا سياه‌دانۀ دشتى: گياهى است علفى و يكساله خيلى كوتاه. برگ‌هاى آن شبيه سياه دانۀ مزروع با تقسيمات باريك نخى. گل‌هاى آن آبى با خطوط سبزرنگ است. دانه‌هاى آن بيضى، مثلثى شكل به رنگ سياه و به ابعاد يك تا دو ميلى‌متر مى‌باشد. اين گياه اغلب در مزارع غلات و در نقاط متروك مناطق اروپا، آفريقاى شمالى، آسياى صغير و آسيا مى‌رويد، در ايران در آذربايجان و مناطق شمالى در شمال لوشان مى‌رويد و به‌طور پرورشى نيز كاشته مى‌شود.

طبيعت آن: خيلى گرم و خشك است.

خواص درمانى:  ١ -اگر بخور شود محرّك و بادشكن و قاعده‌آور است، براى ترميم ضعف بدن و رفع مسموميت‌هاى خون و بزرگ بودن كبد و رفع تهوع و شكم‌درد و يبوست مفيد است، براى تقويت زنان پس از وضع حمل تجويز مى‌شود، گرم‌كنندۀ است و رطوبت‌ها را خشك مى‌كند، براى تسكين سرفۀ سرد و استسقا و يرقان و ناراحتى طحال و قولنج نفخى مؤثر مى‌باشد جنين زنده يا مرده را خارج مى‌كند.  ٢ -سه روز هر روز نيم مثقال از آن را با آب نيم‌گرم بخوريد. عوارض گزيدگى رتيل را برطرف مى‌سازد، نفخ شكم را برطرف مى‌كند.

3-بيست و پنج گرم كوبيدۀ آن را با صد گرم عسل مخلوط كنيد و روزى يك قاشق غذاخورى بخوريد. براى رفع خلط نسب شده در بدن مفيد است، درد پشت سر كه از غلبۀ بلغم باشد را درمان مى‌كند.

  ۴ -چهل روز هر روز نصف استكان آب جوشاندۀ آن را بنوشيد. درد كمر تا زانو يا سياتيك يا عرق النساء را درمان مى‌كند، شير را نيز زياد مى‌كند.

5-سوختۀ آن را با رب مورد مخلوط نموده و بخوريد. براى درمان بواسير خوب است.

 ۶ -آن را بكوبيد و با عسل و روغن مخلوط كنيد و بخوريد. براى تسكين درد رحم و دردهاى پس از زايمان نافع است.

7-بخور با آب‌جوشاندۀ آن درد سينه را تسكين مى‌دهد.

 ٨ -آن را نرم بكوبيد و هر شب بر موضع بماليد و روزى چند بار هم آن را بو كنيد. لكهاى بهق و لكهاى برص و زگيل را برطرف مى‌سازد.

9-ده گرم سياه‌دانه را با مقدارى آب نيم‌گرم و عسل مخلوط كنيد و بخوريد. تبهاى كهنۀ رطوبى را تسكين مى‌دهد، مدرّ است و سختى خروج ادرار را برطرف مى‌سازد و سنگ كليه را خارج مى‌كند، ناراحتى‌هاى تنفسى را برطرف مى‌سازد.

 ١٠ -اگر مدتى هر روز صبح ناشتا مقدارى از آن را در روغن حيوانى سرخ‌كرده و بخوريد رنگ رخساره را گلگون مى‌سازد.

11-آن را با سركه دم كنيد و بخوريد. بعضى از انگل‌هاى دستگاه گوارش را كشته و خارج مى‌سازد.

  ١٢ -سرخ‌كردۀ آن را بكوبيد و در روغن زيتون ريخته و چند جوش بدهيد بعد چند قطره در بينى بچكانيد. براى رفع زكام كه با عطسۀ بسيار همراه باشد مفيد است. -آن را در روغن زيتون بجوشانيد و بعد در بينى بچكانيد. زكام رطوبى را درمان مى‌كند.

 ١۴ -آن را نرم بساييد بعد با سركه مخلوط كنيد و هر شب بر جوش‌هاى بدن بماليد و صبح با آب گرم بشوييد. جوش غرور را درمان مى‌كند.

15-كوبيدۀ آن را با گلاب مخلوط نموده و ضماد كنيد. سودا را درمان مى‌كند.

  ١۶ -آن را بكوبيد و با روغن كنجد مخلوط نموده ضماد نماييد. براى فروكش كردن تاول‌هاى پوست مفيد است، براى درمان آبسه‌ها و روماتيسم و ورم گوش و زخم بينى و سردرد مؤثر است.

17-اگر كسى زردى دارد و رنگ چشمهاى او زرد شده است. چند عدد از آن را در شير به مدت

يك ساعت بخيساند بعد بسايد و در بينى بچكاند، زردى را رفع مى‌نمايد.

18-پودر آن را با حنا و روغن سوسن مخلوط كنيد و بر سر يا صورت كه موى آن ريخته است بگذاريد. سبب رويش موها شده و از ريزش بقيۀ موها جلوگيرى مى‌كند.

تذكر: براى كليه مضر است، زنان باردار بايد از مصرف آن پرهيز كنند چون موجب سقطجنين مى‌گردد، اسراف در خوردن آن در گرم‌مزاجان موجب ورم و دردهاى گلو و گرفتگى‌هايى مى‌شود.

جوهر سياه‌دانه

خواص درمانى: آن را بر كمر بماليد. سستى اعصاب را برطرف مى‌سازد و براى تقويت قواى آميزشى مفيد است و اگر آن را بر سر و كمر و مواضع ديگر بدن بماليد. شما را جوانتر مى‌كند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید امید وارم با پیروی وترویج معارف اسلامی در کلیه مراحل زندگی پیروز و سربلند باشید. @Asemaneabima
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان dosti و آدرس mahe14.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 572
بازدید کل : 61043
تعداد مطالب : 150
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1